Elk creatief project heeft een incubatie- en groeitijd.
Soms wordt heel snel opgegeven, omdat de vruchten niet snel genoeg zichtbaar zijn.
Soms wordt vergeten dat een net geplant zaadje dat een nieuw creatief project vertegenwoordigt, gekoesterd moet worden tot het op eigen kracht kan gedijen.
Een nieuw creatief project wijst ons de weg als het gaat groeien, terwijl je vertrouwen houdt. En hier wringt wel eens het schoentje, omwille van te weinig vertrouwen en het proces niet de nodige tijd te geven.
Je moet er niet teveel over denken of nadenken, je nieuwe creatief project niet dood analyseren. Ga er gewoon voor.
Het is jammer om je creativiteit uit te stellen door te wachten op het moment dat je je zelfzekerder voelt, want die dag komt er misschien nooit.
Ergens voel je heel diep vanbinnen wanneer je er klaar om bent iets te creëren.
Je bent je ook bewust van waarmee je bezig bent.
Als volgende stap zie je helder hoe je nieuwe project er zal uitzien.
Als je je laat leiden door je intuïtie, voel je wat samenvalt met je ideeën en wat niet.
Iets creëren vanuit de wil, raakt soms niet verder dan het hoofd en dat kan wel eens de reden zijn waarom iets niet zo succesvol is als gehoopt. Misschien een diepere angst om niet commercieel genoeg te zijn?
Creëren ontstaat-zoals ik ervaar-vanuit een aangedreven worden door mijn Ziel. Mijn Ziel vertaalt dit naar mij als persoon in een ‘lichtje’. Mijn Ziel en hoe ik het via mijn lichaam ervaar zitten op één lijn. Geen twijfel als die twee met elkaar verbonden zijn. En dat noem ik zielsgedreven passioneel creëren. Het is een trilling die waarachtig en authentiek is, je kan er bijna niet van weglopen.
Ik vergelijk dit proces wel eens als kiemcel dat een embryo wordt en uitgroeit tot een foetus en daarna een baby.
Sommigen noemen hun creatie ook wel eens ‘hun kindje’. Heel mooi en inspirerend om mensen te horen vertellen hoe ‘hun kindje’ er gekomen is, welke processen ze hebben doorlopen en hoeveel liefde en zorg ik kan voelen tijdens hun delen.
Bij het creëren moeten we ons geen hoofdzorgen maken of het een gat in de markt wordt, of dat het dit is waar de markt op wacht. Zeggen dat je er niet klaar voor bent, of dat mensen er nog niet klaar voor zijn werken contraproductief. Hoe helderder jouw intenties zijn, des te breder zal jouw creatieve project ingang vinden en bereikt worden door mensen die zich hierdoor aangetrokken voelen.
We kunnen een inspiratiebron zijn voor elkaar. De gedachte dat jouw idee niet nieuw is, klopt niet. Want de dingen die jij creëert, zijn altijd nieuw, ook al zie je duizend keer hetzelfde, er is niets hetzelfde. Omdat iedereen creëert vanuit hun eigen Zijn, uniek en authentiek. In die zin is alles nieuw. Als waarnemer is het de kunst om de Ziel in de creatie te voelen en wordt elke creatie een ontmoeting van Ziel tot Ziel.
Ecoline tekening Mieke, thema Pril
Creatieve groet
Mieke Box 45
www.miekecoigne.com