Paragnost Eddie & Consulenten

Alarm cliënt praat over zelfdoding

zelfmoordAls consulenten maken we diverse zaken mee. Soms komt het voor dat ‘wij’ het ook even niet meer weten. Op de lijn van paragnost-eddie werken enkele die een therapeuten- of psychologische opleiding hebben afgerond en erkend zijn. Dit geld niet iedereen.

Als medium en/of paragnost, healer etc. beschikt men in ieder geval over een vaak te grote dosis empathie (inlevingsvermogen) en compassie. In combinatie met het hoog sensitief persoon zijn en voor sommigen daadwerkelijk de beelden, ruik etc. ervaren. Dat is niet zomaar iets! Hopelijk zijn de meeste in staat om na het geven van een consult alle ervaringen, belevingen, indrukken weer los te laten. Een kanttekening is hierbij dat het vaak voorkomt dat men de spiegel tegenover zich krijgt. Zijn de eigen emoties/herinneringen niet goed opgeruimd kan dat lastig zijn.
Iedere consulent probeert zo goed mogelijk de cliënt te adviseren.

Een enkele keer worden consulenten geconfronteerd met zaken die niet passen. Eén van de zaken is extreem geweld dat voortdurend is. Er wordt geprobeerd de persoon zo goed mogelijk van advies te voorzien. De lijn letterlijk en figuurlijk open te houden. Soms heeft de cliënt al hulp van reguliere instellingen en is de toegang tot het ‘even’ van zich af kunnen praten heel fijn. Bij geweld zullen de consulenten de ‘lijn’ met de cliënt open te houden. Zodat de cliënt altijd ergens terecht kan, zonder veroordeling. Een soort van veiligheidslijn.

Bij drugsgebruik en geweld wordt het soms al lastiger. Drugs zijn er in diversiteit met verschillende uitwerkingen. Iedereen die gebruikt reageert anders, hoewel er richtlijnen zijn. Hier spreken we over daadwerkelijke verslaving. Niet over recreatief gebruik. Drug veranderen en hierover kunnen workshops gevolgd worden. Het is aan de consulent of die dat wel of niet doet of gedaan heeft. Het is onmogelijk overal verstand van te hebben! Overigens kan het wel zijn dat een bepaalde consulent hierin een specialisatie heeft. Die heeft bijvoorbeeld een workshop gevolgd bij een reguliere instelling over de gevolgen van drugsgebruik.

Naast fysiek en mentaal geweld en verslavingen worden consulenten nogal eens geconfronteerd met cliënten die suïcide (zelfdoding) gedachten hebben gevarieerd van een moment van hopeloosheid tot daadwerkelijk hiertoe in staat zijn. Dit gaat niemand in de ‘koude kleren’ zitten. De gevolgen zijn van tot uren praten met de cliënt, tot soms wel vier uur. Tot en met en of een consulent die ongerust is of dat er daadwerkelijk iets gaat gebeuren. De ongerustheid zorgt er dan weer voor dat de consulent de eigenaar van de lijn gaat vragen op zoek te gaan naar het telefoonnummer van de cliënt. Dit wordt lastig op allerlei fronten, en is ook niet de bedoeling. Voor de eigenaar werken ca. 160 consulenten stel je voor dat deze allen hier om gaan vragen. Naast de privacy van de cliënt. De vraag of de cliënt wel of niet in staat is om daad bij woord te voegen is niemand voor opgeleid!

Het is dan ook raadzaam voor de consulenten om op de hoogte te zijn van 113 zelfmoordpreventie. Het woord zelfmoord stuit velen tegen de borst in omdat het niet gaat om moord maar zelfdoding. Daarnaast is een cliënt die dusdanig ver is niet geheel op de juiste plaats. Verstandig kan zijn om een cliënt dan door te verwijzen. De toegang naar deze hulpverlening is laag. De cliënt kan kiezen voor chatten of een telefonisch gesprek. Bij langdurige hulpverlening zal zoveel mogelijk dezelfde psycholoog ingezet worden. Consulenten kunnen veel maar niet alles.

Zie hier website:  Zelfmoord preventie!!