Valkuilen in het omgaan met conflictsituaties
Valkuilen in het omgaan met conflictsituaties. Soms escaleren conflicten door gedragingen die ertoe bijdragen. Die gedragingen zijn ons niet vreemd en maken vaak deel uit van een bepaald patroon.
Onbewust gaat het om destructief gedrag, zowel op een passieve als een actieve manier.
Even op een rijtje zetten:
– Weglopen van een situatie: dit is een van de bekendste vormen van gedrag in conflictsituaties. Soms vermijden mensen de confrontatie, waardoor een situatie verder escaleert. Sommige mensen voelen zich heel oncomfortabel in een conflictsituatie omdat ze de situatie als bedreigend ervaren. Erkennen dat je je ongemakkelijk voelt is een belangrijke stap om een situatie uit te klaren. Dit is niet hetzelfde als even een time-out nemen.
– Sarcasme: dit destructief gedrag wordt wel eens gebruikt om de ander een rotgevoel te geven met de bedoeling te kleineren. Het zijn opmerkingen met snerende opmerkingen. Het benoemen als ‘humor’ ligt gevoelig anders. Humor heeft niet de bedoeling iemand te kwetsen.
– Verdedigend reageren: bij dit gedrag wordt een muur gebouwd tussen twee gesprekspartners. De aanleiding van die muur kan worden veroorzaakt door: voortdurend onderbroken worden, een harde of luide stem, reacties met tegenaanvallen. De ander trekt zich terug uit het gesprek en is emotioneel niet meer te bereiken.
– Schreeuwen: weinig mensen reageren goed wanneer je je stem verheft als je probeert met hen te communiceren. Wanneer dit gebeurt in een openbare omgeving, wordt het nog erger. Sommige mensen raken geïntimideerd en anderen worden boos. Hoe dan ook geschreeuw wordt meestal beantwoord met geschreeuw.
– Insinuaties en beschuldigingen: is het zoeken naar fouten en tekortkomingen. Het is iemand anders verbaal aanvallen en de situatie op het persoonlijke vlak betrekken. Wanneer je je richt op alles wat er verkeerd is, verlies je je gevoel met de kwestie die moet worden opgelost. Tegelijkertijd ontmoedig je mensen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen acties en met jou aan een oplossing te werken.
– Voortdurend klagen over een situatie: herken je het chronische zeurgedrag over situaties, alsof er maar geen einde aan komt. Heel frustrerend. Het gevolg is dat degene die geconfronteerd wordt met het chronische zeurgedrag niet meer luistert.
– Je zin proberen door te drukken: sommigen gaan zodanig door om hun zin te krijgen, dat de ander zich machteloos voelt en voor de lieve vrede toegeeft. Wordt dit gedrag een gewoonte, dan zal hier gegarandeerd ooit wel eens een bommetje ontploffen. Een vuurtje dat smeult, kan plots een grote brand veroorzaken.
– Ultimatums stellen: dit gebeurt behoorlijk veel. Een ultimatum wordt meestal als een dreiging of chantage ervaren. Het voelt als een ‘eis.’ De ondertoon is heel voelbaar een waarschuwend toontje. Over het algemeen is dit funest voor relaties.
– Uitgaan van veronderstellingen: veronderstellingen zorgen ervoor dat je de daden
van mensen niet meer ziet en zorgen dat je het ergste gaat denken over die daden. Ze leiden je aandacht af van oplossingen en laten na anderen het voordeel van de twijfel te geven. Je kunt de intenties van anderen niet zien, alleen hun daden. Wanneer je je bezighoudt met hun daden, niet met waargenomen intenties, vergroot je de kans dat je conflictsituaties kunt oplossen.
Destructieve reacties en gedragspatronen voeren altijd de spanningen op, het houdt af van constructieve oplossingen in conflictsituaties en dat is heel jammer.
Warme hartegroet
Mieke Box 45