Paragnost Eddie & Consulenten

Reflectieblog In aandacht ZIJN

Reflectieblog In aandacht ZIJNReflectieblog In aandacht ZIJN. Regelmatig beluister ik mensen die van iets af willen geraken. De ene persoon wil stoppen met roken, de andere persoon wil minder koffie of alcoholische dranken nuttigen. Wat mensen allemaal geprobeerd hebben en hoe hard verzet ook is geweest. Niets heeft een blijvend effect gehad.

Herken je dat je alles hebt uitgeprobeerd om van iets af te komen of iets te verminderen? Misschien voel jij je niet intrinsiek gemotiveerd om te stoppen of te verminderen, maar is het je omgeving die wil dat je stopt? Dan wordt het zeker lastig en moeilijk.

Je kunt wel stoppen om je omgeving gerust te stellen of om hen een plezier te doen. Gegarandeerd dat de kans groot is dat je stiekem dat sigaretje opsteekt, stiekem en ongezien een biertje of wijntje drinkt. Net als kleine kinderen toch blijven doen wat ze willen doen ondanks het verbod. En dat is toch niet de bedoeling, denk ik. Je voelt je opnieuw dat kind dat iets deed wat niet gezien mocht worden en o wee als je wordt betrapt. Je vliegt wel niet meer in de hoek, maar je hebt iets ‘verbodens’ gedaan. Belangrijker is dat je dan voor jezelf uitmaakt wat jij zelf wilt en hiervoor de verantwoordelijkheid opneemt, wat de consequenties dan ook zijn.

Stel dat je toch gemotiveerd bent en je wilt op eigen kracht minder roken tot niet meer roken, minder alcohol drinken of stoppen. Ik geloof zelf niet in drastisch stoppen, omdat je lichaam en geest vaak al in een jarenlange gewenning, gewoonte en mogelijk verslavingsgedrag zitten. Soms is hulp bij het laatste wel noodzakelijk, afhankelijk van de staat waarin je jezelf bevindt.
Ik heb één zeer eenvoudige manier die je weliswaar gedurende 30 dagen heel bewust kunt toepassen. Het vraagt van jou enkel de bereidheid om echt stil te staan bij wat je doet. Stilstaan betekent letterlijk dat je bewust bent van je levensstijl. Snel een slok koffie en een sigaret erdoorheen is wat velen ’ s morgens herkennen. Dit is een dagelijkse gewoonte en je staat er niet echt meer bij stil.

Het is een automatisme. Een patroon. Smaak je nog wel je koffie en je sigaret? Sommigen vertellen me eerlijk dat ze niet echt meer de smaak proeven en toch herhalen ze de gewoonte. Als ik iemand vertel om vooral niet te stoppen, is het even stil of kijkt iemand me heel verbaasd aan.

Het gaat om iets anders namelijk om elke handeling langzaam en bewust uit te voeren. Misschien moet je wel een halfuurtje vroeger je warme bed uit. Maar is het niet de moeite waard om na alles wat je hebt geprobeerd, deze manier uit te testen? En het kost je helemaal niets.
Misschien spring je ook elke morgen als een hazewind je bed uit. Vanaf nu train je jezelf om je nog warme misschien slaperige lichaam liefdevol welkom te heten. Rustig je lichaam voorbereiden op de nieuwe dag. Wat rekken en strekken, heen-en weer rollen en rechtkomen. Niets voor jou, denk je? Geen tijd voor dit soort onzin? Denk aan het vorige. Gun je het jezelf patronen te doorbreken? Nou dat is reeds een zeer goed begin. Je eerste gedachte gaat naar je sigaret en een koffie. Dat is ok. Laat die gedachten er helemaal zijn. Je rent niet de trappen af, maar stapt iets langzamer dan anders naar beneden. Misschien zijn er geen trappen en loop je gehaast naar de andere kamer waar je eerste sigaret je opwacht. Wacht even, niet te haastig nu. Je neemt met aandacht en langzaam 1 sigaret uit het pakje. Doe nu of het voor de allereerste keer is dat jij een sigaret ziet. Wat deed je als kind? Onderzoeken, snuffelen en ruiken, tasten en voelen, toch?
Belachelijk, denk je. Ik ben geen klein kind meer. Ik wil die sigaret en wel NU. Neen, nog even wachten. Hoe ruikt die sigaret? Hoe voelt die tussen je vingers? Heb je de structuur gevoeld? Misschien heb je je ogen gesloten om fysiek te ruiken, te voelen? Mooi zo! Schiet op, zeggen je gedachten. Neen, we zijn er nog niet. Want de volgende stap is je sigaret met een vuurtje aansteken.
Om de modus van stilstaan en bewust met aandacht te ervaren raad ik in het begin zwavelstokjes aan. Een aansteker gaat in het begin te snel.

Zit je zo aan die sigaret te lurken. Heb je zwavelstokjes, dan doe je net hetzelfde. Je neemt één stokje bewust en met aandacht uit het doosje en je onderzoekt met verwondering wat dit ding is. Dat heb je nog niet eerder gezien. Je onderzoekt dat stokje en je houdt het bij voelen en ruiken. Ik weet dat kinderen uiteraard ook alles in hun mondje stoppen, maar na observatie blijken kinderen dit als laatste te doen. Ben je zover om nu met aandacht het zwavelstokje in één beweging aan te steken en met evenveel aandacht je sigaret aan te steken?
Eindelijk, eindelijk…je brengt met aandacht de sigaret rustig naar je lippen. Voel de aanraking van de sigaret met je lippen en voel en ervaar het contact van de sigaret met je lippen. En dan ben je klaar om heel bewust en met volle aandacht te genieten van die ene sigaret, met al je zintuigen.

Deze manier van ‘ontwennen’ staat haaks op wat iedereen die van iets af wil geraken te horen krijgt en dat is ook één van de redenen waarom het niet lukt of waarom mensen terugvallen in oude gewoonten. Ik heb vaker met mensen gewerkt die zeer consequent deze manier van ontwennen toepasten en op een bepaald moment geen behoefte meer hadden aan roken. En toch konden ze niet geloven omdat die manier hen veel te simpel leek. Het was niet simpel, het was een uitdaging om elke dag bewust en met aandacht te leven. De dwangmatige gedachten verdwenen of werden veel minder. Er was totaal geen sprake van verbod. Geniet bewust en met aandacht tot je hele systeem bewust wordt van wat echt goed voor je is.

Het voordeel is dat je uiteindelijk bewuster wordt van jouw manier van denken, voelen en handelen.

Inspirerende hartegroet
Mieke Box 45