Paragnost Eddie & Consulenten

Ik communiceer met ‘ stijl ‘ Deel 1 (van 4)

Ik communiceer met ‘ stijl ‘ Deel 1 (van 4)Heel wat jaren geleden was op voor een weekendje op stap met een paar vrienden, waaronder de bekende Paul Liekens, onder meer NLP Master en schrijver van verschillende boeken. In dat weekend zei hij me doodleuk ‘ JIJ zou echt eens een cursus NLP moeten volgen, dat zou een bijzonder mooie aanvulling zijn op je werk…’ . Ik herinner me dat ik nog sneller dan zijn woorden uitgesproken waren antwoordde met een: ‘ IK? Neen hoor…dat is veel te technisch ( wist ik veel, ik had het ook maar van horen zeggen….) doe ik niet aan, ik ben leerkracht, emotioneel lichaamswerker, relatietherapeut en ik ben liever met emoties en gevoelens bezig dan in met koele technische dingen. Paul glimlachte, alsof hij toen al wist dat ik toch, nieuwsgierig als ik ben, zou onderzoeken wat dit nu echt inhield, NLP. Een paar jaar later blijf ik hangen op een advertentie….met jawel NLP practitioner cursus…mijn gedachten gingen richting Paul en ons gesprek en ik laveerde tussen twijfel of doen….blijkbaar was ik een aantal aannames en overtuigingen ontgroeid, want ik had wel stiekem een paar boeken gekocht, uit nieuwsgierigheid. Ik heb me zonder twijfel aangemeld en tot op heden heel blij en dankbaar dat ik me een jaar onderdompeld heb in het ontdekken van mijn communicatiestijl én die van anderen. NLP impliceert uiteraard nog veel meer, maar dit was werkelijk voor mezelf een eye- opener. Ik stond 30 jaar geleden niet stil bij de manier waarop ik communiceerde, ik heb les gegeven en ik weet dat ik alle communicatiestijlen hanteerde om mijn studenten iets uit te leggen, met bijzonder veel geduld. Er waren dus amper studenten die me niet begrepen, ik zou het met handen en voeten uitleggen en dat deed ik dan ook. Door die opleiding te volgen kon ik me dus ook bewuster afstemmen op de ander en werden soms moeilijke gesprekken plots niet meer zo moeilijk, en verdween het ‘ ruis ‘.

stijl ‘ Deel 1 (van 4)In eerste instantie wil ik er graag op wijzen dat iedereen een eigen communicatieSTIJL heeft, we staan er amper bij stil, stellen ons hier zelden vragen over, we vinden overwegend de manier we praten heel gewoon, heel normaal tot iemand ons dan zegt: ‘ Wat bedoel je? ‘ Oeps….ben ik dan niet duidelijk? Ik spreek toch geen Chinees? Ik kan het niet anders uitleggen, sorry.

Er zijn vier communicatiestijlen nl
1. De visuele communicatiestijl waarop dit eerste blogje gaat
2. De auditieve communicatiestijl
3. De kinesthetische communicatiestijl en
4. De digitale communicatiestijl

De basis voor communicatiestoornis is gelegd en mocht je weten hoe vaak de basis van een conflict tussen mensen te wijten is aan een gebrekkig inzicht hoe de eigen communicatiestijl én die van de ander is, je zou aardig opkijken. Wanneer we inzicht hebben in de manier waarop wij communiceren én interesse hebben in de manier waarop de ander communiceert, kunnen veel problemen voorkomen worden. Eénmaal je dit weet van elkaar, kan je je communicatiestijl zodanig afstemmen dat je automatisch verbinding en een band creeërt met je gesprekspartner.

Weet wel dat elke communicatiestijl zijn voor- en nadelen heeft. Het gaat erover dat je weet wat je gesprekspartner fijn vinden aan jouw communicatiestijl en waarmee ze meer moeite hebben. Dit vraagt ook eerlijkheid en openheid naar elkaar toe, met als doel: rapport en verbinding maken. Niet om elkaar te willen veranderen, maar wel een brug in de communicatie te creëren, waarin ieder zichzelf kan zijn.

Het doel van deze vier opeenvolgende blogs is je persoonlijke communicatiestijl te ontdekken ( ééntje is overwegend, en dat betekent dat je daarnaast nog wel een tweede communicatiestijl hanteert) de mensen met wie je samenleeft ( je partner, je kinderen) met wie je samenwerkt, je vrienden en hierin een weg zoekt naar verbinding in de communicatie. Zoals ik eerder schreef: de vier communicatiestijlen zijn een leidraad in het verhelderen en verduidelijken, geen enkele stijl is beter of slechter, het doel is elkaar beter te begrijpen en te helpen onze kanalen zuiver te houden.

De eerste communicatiestijl is voornamelijk VISUEEL en dat betekent dat iemand voornamelijk communiceert in beelden, in plaatjes waarbij de veelgebruikte uitdrukkingen herkenbaar zijn nl ‘ ik ZIE wat je bedoelt, wat heb je precies voor OGEN?, kan je dit VERHELDEREN, ik ZIE het al voor me, ik KIJK al uit naar onze ontmoeting, dat wil ik nog wel eens ZIEN, hoe ZIE jij onze toekomst? …

Mensen met een overwegend visuele communicatiestijl kunnen snel en gemakkelijk het groter plaatje zien, kunnen vlotjes van het ene naar het andere onderwerp overgaan, gaan heel efficiënt met hun tijd om, ze hebben een heel goed geheugen en leren snel, ze houden zich ook aan tijdsgebonden afspraken.

Wat anderen soms lastig vinden bij visueel ingestelde gesprekspartners…. ongeduld als ze naar de anderen moeten luisteren, als een planning veranderd wordt ( ze hebben de planning al lang vastgelegd in hun hoofd en bevestigt een stukje rigiditeit), de ander opjaagt en weinig geduld te tonen.

De manier waarop je het contact met visueel ingestelde gesprekspartners bevordert is niet rond de pot heen te draaien, maar direct ter zake te komen. Mensen met een andere communicatiestijl krijgen gemakkelijk de volgende uitspraak te horen ‘ Kom eens ter zake, ik heb niet al de tijd van wereld. ‘ Oeps. Dat kan langs de andere kant in een verkeerd keelgat schieten, niet?

stijl Belangrijk is dus lange gesprekken te vermijden, te veel in detail te willen treden, te laat komen op een afspraak, lange berichten sturen , afspraken/ activiteiten op het laatste nippertje afzeggen of plannen. Als werkgever is goed om te noteren dat lange werkvergaderingen voorkomen kunnen worden door tot de essentie te komen, niet van de planning af te wijken ( hoogst uitzonderlijk).

Nu je weet waardoor mensen met een visuele communicatiestijl gemakkelijker gestrest geraken, kan je als gesprekspartner vervelende situaties voorkomen door rekening te houden met hem/ haar.

Je kan natuurlijk ook opperen: ja, zeg…dat hij / zij zich ook maar eens aanpast aan mijn communicatiestijl….dan krijg je strijd, en het grootste strijdveld ligt wel degelijk in de manier waarop we met elkaar praten, het welles /niets, gelijk/ geen gelijk, hij moet veranderen vs neen zij moet veranderen…dan komen we geen stap verder. Wil je een slagveld, dan krijg je een slagveld. Wil je verbinding, dan krijg je verbinding. Zo simpel ligt het, alleen vraagt het wel écht, oprecht interesse te hebben in de ander. Ik merk snel wanneer iemand geen moer geeft om wat ik zeg, wat ik vraag, wat ik schrijf. Het enige wat ik hier mee kan is het laten en accepteren. Ik kan wel 1000 redenen bedenken waarom die persoon geen belangstelling heeft, maar dat doe ik niet…meer. Het is energieverspilling. Kijk naar de mensen die wél degelijk interesse hebben om je echt te leren kennen, en de manier waarop we ons met elkaar verbinden is toch het delen van ons verhaal, van wat ons bezighoudt…met woorden. Zo maken we ook kennis met elkaar in eerste instantie.

Laat even je gedachten gaan naar mensen die jij kent die voornamelijk visueel communiceren, misschien je partner, jijzelf ….

Wat merk je op bij jezelf in een gesprek met iemand die visueel communiceert?…wat vind jij fijn in het contact met een visueel communicator en wat ervaar je als minder fijn?

Zie je wat ik bedoel met dit blog en wat hoor je tegen jezelf zeggen, voel ik het nu juist en welke gedachten gaan er door je heen?

Wordt vervolgd….
Medium Mieke
www.miekecoigne.com